Terapia Ręki – Rybki i Nutki

Nieprawidłowy „podział” napięcia mięśniowego wpływa na rozwój motoryki dużej
(poruszanie się) oraz motoryki małej, a co za tym idzie sprawności dłoni i palców i wielu
związanych z tym umiejętności.

Jeśli impuls nerwowy jest zbyt silny, mięśnie napinają się zbyt mocno – mówimy o
wzmożonym napięciu mięśniowym; jeśli natomiast impuls nerwowy jest zbyt słaby, mięśnie dostają za mało informacji – następuje obniżenie napięcia mięśniowego.
 
Co możemy zaobserwować, jeśli trudności motoryki małej dotyczą obniżonego napięcia mięśniowego:
-dziecko przyjmuje nieprawidłową postawę ciała gdy stoi, siedzi przy stole : wierci się,
pochyla, siada na nodze na krześle, zaplata nogi na nogi krzesła, macha nogami
-szybko się męczą
-ma trudności z planowaniem motorycznym, praksją
-można zaobserwować niezgrabność ruchową w czynnościach samoobsługowych
precyzyjnych tj. zapinanie guzików, mycie zębów, czesanie włosów
– chwyt narzędzia pisarskiego do skorygowania
– nacisk na kartkę nieodpowiednio dostosowany: zbyt mocny lub zbyt słaby
– pismo graficzne na niskim poziomie
– trudności z rysowaniem
– niepewne linie
– rysuje przedmiotów małych bez szczegółów.
 
Co możemy zaobserwować, jeśli trudności dotyczą wzmożonego napięcia mięśniowego:
– dziecko ma trudności z utrzymaniem równowagi, z utrzymaniem pozycji podczas siadania i stania
-dziecko ma problem z dopasowaniem nacisku narzędzia pisarskiego na kartkę,trzyma go zbyt mocno
– stawia grube linie (nawet przedziera papier) i krzywe
– rysuje przedmioty duże, dziecko ma trudności z opanowaniem ruchu
– dziecko przejawia problemy w sferze koordynacji i liniowości
– ma słabą kondycję
– ma koślawe kolana
– wzorzec chodu dziecka jest zaburzony
– pojawiają się przykurcze mięśni
– niezborność ruchowa motoryki małej