Październik był miesiącem równowagi i schematu ciała w ramach projektu „Terapia ręki dla każdego”.
Podstawowym założeniem w wychowaniu każdego dziecka jest zapewnienie mu
możliwości wszechstronnego rozwoju. Ale nie zawsze jest to możliwe, czasem pojawiają się
trudności, które mogą mieć przeróżną genezę i objawiać się w wieloraki sposób, utrudniając
funkcjonowanie.
Coraz częściej głównie pojawiają się problemy w zakresie motoryki małej.
Na co poza deficytami psychofizycznymi duży wpływ mają czynniki środowiskowe,
popularność nowych technologii cyfrowych wśród dzieci, która spowodowała, że w co raz
młodszym wieku mają dostęp do laptopów, smart fonów i tabletów. Czas, który wypełnia im
korzystanie z dobrodziejstw cywilizacji ogranicza możliwość polisensorycznego poznawania
świata.
Należy pamiętać, że podczas prawidłowej integracji wrażeń dotyku, równowagi
i propriocepcji dziecko rozwija duże grupy mięśniowe (tzw. dużą motorykę) w piersi, szyi,
ramionach i nogach oraz uczy się nimi koordynować. Natomiast dobra koordynacja dużej
motoryki jest podstawą koordynacji małych grup mięśniowych (tzw. małej motoryki) gdzie
konieczne jest używanie małych mięśni, które znajdujących się: w palcach i dłoniach,
w palcach stóp, w oczach, języku i wargach.
Zatem ręka spełnia swoje funkcje wówczas gdy wszystkie jej elementy składowe, a więc
kości, stawy i mięśnie działają prawidłowo i zachowana jest wielostronna współpraca stąd
ważne jest aby traktować ja całościowo.
E. Urantówka